Hybride docent Ewout Muntz, eigenaar van Ewoutmuntz Energieadvies en coördinerend docent allround vakkracht onderhoud en klussenbedrijf bij ROC Friese Poort

27 november 2020

Ondernemerschap voor de klas

Hybride docentschap zorgt voor aansluiting tussen de beroepspraktijk en het onderwijs. Vooral in de continu innoverende, technische sector is de behoefte aan deze brugfunctie groot. 

Ewout Muntz is eigenaar van Ewoutmuntz Energieadvies en daarnaast coördinerend docent allround vakkracht onderhoud en klussenbedrijf bij ROC Friese Poort. Hij vertelde WorldSkills Netherlands waarom hij kiest voor deze vorm van lesgeven.

Je kiest ervoor om voor een deel in de praktijk te werken en voor een deel voor de klas te staan. Waarom deze keuze?
“Ik ben hier eigenlijk op jonge leeftijd al ingerold. Naast mijn studie Hogere installatietechniek had ik op 28-jarige leeftijd mijn eigen installatiebedrijf. Daarnaast heb ik ook de PTH lerarenopleiding gedaan. Tijdens mijn stageperiode op een vmbo in Rotterdam ben ik gegrepen door het onderwijs en werd mij een baan aangeboden. Naast deze baan heb ik mijn installatiebedrijf aangehouden. Langzaam gingen de werkzaamheden bij mijn bedrijf steeds meer richting het ontwerpen van (duurzame) installaties en minder uitvoerend. Dit viel goed te combineren met mijn werk op de afdeling bouwkunde mbo 4. 
Sinds twee jaar woon ik in Friesland. Hier heb ik nu een baan als coördinerend docent bij ROC Friese Poort. Samen met de school heb ik goede afspraken gemaakt om praktijk en school te kunnen combineren. Ik werk nu drie dagen in het onderwijs en twee dagen voor mijn eigen bedrijf.”

Wat is voor jou de reden om te werken voor het onderwijsveld? 
“Het werken met jongeren en bijdragen aan hun ontwikkeling geeft veel voldoening. Maar ook de humor in de klas en de omgang met studenten, het deel uitmaken van een team, daar doe ik het voor. Het belangrijkste: de betrokkenheid en de trots als  die ene student net het zetje in de rug gehad en het diploma heeft gehaald. Daar haal ik plezier uit. Je draagt bij aan het trots zijn op wie je bent en wat je kan.”

Je bent ook betrokken bij de Skills Heroes vakwedstrijden? 
“Ja, hier zie je een mooi voorbeeld van de beroepstrots. ROC Friese Poort is als school al jaren betrokken bij de vakwedstrijden van WorldSkills Netherlands met meerdere opleidingen. Ook de opleidingstak techniek vaardigt jaarlijks studenten af om het op te nemen tegen studenten van andere mbo-instellingen. Het afgelopen jaar ben ik in contact gekomen met een oud-student uit Brabant, die als vakman tijdens de wedstrijden laat zien wat zijn installatie skills zijn en waar hij echt trots op is. De vakwedstrijden zijn een waardering voor het vakmanschap.”

Hoe ervaren studenten jouw hybride docentschap? 
“Soms neem ik een groepje studenten mee naar mijn bedrijf zodat ze zien hoe de dagelijkse praktijk werkt. Studenten vinden dit boeiend en kijken hier wel tegenop. Ik leg dan uit waar hun kansen liggen als ze straks zelf werkzaam zijn in de branche. Studenten denken dat wij heel rijk zijn. Een auto is voor deze groep echt een statussymbool.
Naast mijn kostbare camper heb ik een Toyota Starlet van 24 jaar oud. Laatst zag een student mijn bedrijfspand en vroeg mij waarom ik geen Tesla rijd. In de beeldvorming van studenten kan dit echt niet. Ik heb uitgelegd dat ik voor mijn werk niet veel op de weg ben. Zodra er meer kilometers nodig zijn komt er een passende oplossing.”