Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Robert Westera
'Wanneer iemand naar je toekomt en zegt 'is hybride docentschap niet iets voor jou', dan is dat een signaal. Dan ben je ergens geschikt voor. Dan kun je iets wat een ander niet kan, anders komen ze niet bij jou. Dan moet je het ook gewoon gaan doen,' begint Robert Westera zijn verhaal, waarin hij zijn drive om iets met leerlingen te doen, uitlegt. Een drive die is ontstaan tijdens zijn monteursopleiding, waarbij een inspirerende projectleider zijn passie voor het vak overbracht.
'Tijdens mijn opleiding voor monteur had ik les van een projectleider die echt alles wist van de installatietechniek. In onze klas zaten allemaal woningbouwers maar hij sprak de taal van utiliteit, mijn taal. Ik had echt een klik met hem. Ik zei toen al als ik in de toekomst zover ben, dan wil ik dat ook; voor een groep staan en mijn kennis op zo'n manier overbrengen. En zo is het ook gegaan', aldus Robert.
Zoektocht
Na het delen van zijn wens met zijn werkgever, de Breman Installatiegroep , begon Robert aan een zoektocht naar mogelijkheden om zijn passie voor onderwijs vorm te geven. Het was een HR-manager die hem op het concept van hybride docentschap wees, en het opleidingstraject dat OTIB (nu: Wij Techniek) aanbood, een kans die Robert met beide handen aangreep. 'Het leek mij heel erg interessant en ik heb mij daarvoor ingeschreven. Je moest ook stage lopen en dat heb ik gedaan bij Deltion in Zwolle en halverwege de stage kwam de opleidingsmanager naar mij toe met de vraag of ik niet na mijn stage aan de slag wilde als docent, herinnert Robert zich. Inmiddels mag Robert zich al zes jaar lang hybride docent noemen. Elke week geeft hij vier uur toegepaste natuurkunde aan de jongens van de servicemonteursopleiding aan de avondleiding. 'Als ik zou willen zou ik meer kunnen werken, maar het is een bewuste keuze van mij om het qua uren zo te houden. De voornaamste reden dat ik alleen de avondopleiding doe, gewoon één klas, is dat ik naast het docentschap ook nog andere vrijetijdsbestedingen heb waar ik echt druk mee ben, en daar kom ik anders niet aan toe. Ik kan mij heel goed voorstellen dat wanneer je meer uren voor de klas staat dit veel intensiever is. Er wordt veel meer van je gevraagd. Denk alleen maar aan alle randzaken; daarvoor heb ik simpelweg geen tijd.
Nieuwe kansen
Het hybride docentschap geeft hem de mogelijkheid om zijn praktijkervaring te combineren met het onderwijzen van jonge geesten. Het geeft hem niet alleen veel voldoening, maar opent ook de deur naar nieuwe kansen binnen zijn werkgever. 'Mijn nieuwe functie is een direct gevolg van mijn hybride docentschap. Het begon er mee dat wanneer er een gastles moest worden gegeven of een bedrijf op bezoek kwam, ze mij vroegen dat te doen. Jij staat toch voor de klas en je weet hoe je met mensen moet gaan, is dan het argument. En van het een komt het ander. Ik spreek veel leerlingen en docenten en hoor zo ook wat er in het bedrijf beter kan. Zo gaf Deltion aan dat ze het lastig vonden de juiste persoon te contacten binnen het bedrijf. Dit heb ik ter sprake gebracht en werd ook onderkend en leidde tot een nieuwe functie, waarbij de leerlingenbegeleiding op een centrale plek gecoördineerd wordt. Ik heb intern gezegd: alles, leuk en aardig. Maar die nieuwe functie wil ik gaan doen!
De weg banen
'Als de kans voorbijkomt, pak hem dan. Doe niet moeilijk. Gewoon doen. Het is een mogelijkheid om iets heel moois te gaan doen,' moedigt Robert anderen aan die overwegen om de stap naar het hybride docentschap te zetten. Na hem hebben meerdere collega's bij Breman de stap naar het onderwijs gezeten. 'Hoeveel precies weet ik niet. Maar misschien heb ik in zekere zin wel de weg een beetje gebaand. Er is binnen het bedrijf ook meer aandacht voor dit soort zaken.'
Meerwaarde
'Het voordeel van een hybride docent voor het onderwijs is dat ik de taal spreek van het vak. Niets ten nadele van de reguliere docenten, maar de leerlingen merken meteen dat ik uit de praktijk kom en dat ze mij niets wijs hoeven te maken. Dat ik weet hoe het in elkaar steekt. Het spreken van de juiste taal, dat is een heel belangrijke factor. Maar daarnaast kan ik de leerlingen ook meenemen in de praktijk. Een tijdje terug moesten we wat uitrekenen en ik heb er meteen een actueel voorbeeld bij gehaald. Iets waar ik in die week zelf mee te maken had. Daar zit voor het onderwijs de meerwaarde in van het binnenhalen van een hybride docent. Bedrijven zien veel beter wat de vraag is. Door een goed contact te hebben met de praktijk, korte lijntjes dus, dat komt zowel het onderwijs als de bedrijven ten goede.
Angst om te leren
'Mijn grootste angst om de stap tot hybride docent te zetten was dat ik een opleiding moest gaan volgen, weer moest gaan leren. Een profielstuk schrijven bijvoorbeeld, inclusief bronvermelding. Dat had ik nog nooit van mijn leven gedaan. Mijn vrouw kon mij hierbij helpen, maar ik kan me heel goed voorstellen dat wanneer je dit soort hulp niet hebt, je afhaakt. Wil je dat meer mensen de stap tot hybride docent zetten, maak het dan zo gemakkelijk mogelijk om die stap te zetten. Biedt iets aan waar je bijvoorbeeld leert hoe je een profielstuk moet opzetten. Dan was de stap voor mij nog makkelijker geweest.