Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Het verhaal van werkgever Frank en zij-instromer Rop
Als werkgever in de technologie moet je tegenwoordig verder kijken dan je neus lang is om goede mensen te vinden. Frank Lodewijks weet er alles van: als middelgroot IT-bedrijf in de regio Eindhoven moet TWC IT Solutions het in de strijd om talent opnemen tegen Goliaths als ASML. De directeur-eigenaar kwam in contact met het Leerwerkloket Zuidoost-Brabant dat hem op het spoor zette van een reskillingproject dat zij samen met Brainport Eindhoven en het Summa College hadden opgezet. Lodewijks werd een match met Rop van der Waarden, een zij-instromer die nu niet meer weg te denken is uit zijn team.
‘Het enige wat je kunt doen is goed zijn voor je mensen. Onze werknemers zijn ons grootste kapitaal.’
Frank Lodewijks
‘Onze klanten willen niet weten wat er onder de motorkap zit, die willen gewoon dat hun IT draait’, vertelt Frank. Klanten komen bij ons met al hun vragen, van “Mijn laptop kapt ermee’, tot “Hoe werkt de telefonie in ons bedrijf”, of “Deze applicatie is verouderd en traag, los het op”. Dat betekent niet dat wij alles kunnen oplossen, maar we zijn wel het eerste aanspreekpunt. Het gaat in de IT dan ook om meer dan eentjes en nulletjes. Natuurlijk zorg je dat je de technische mensen in huis hebt. Maar aan de voorkant moet ook iemand zitten die kan luisteren, de vraag kan vertalen en de gebruiker helpt en geruststelt. Zeg maar de EHBO-afdeling. Het gaat erom dat wij het werk makkelijker maken voor zowel die verpleegkundige die aan het IC-bed staat en medicijnen moet toedienen, als voor die vakman of -vrouw voor wie de freesmachine gewoon moet werken. Hoe vertaal je die vraag naar de technische achterkant. Als je dat goed kunt, lever je goud.’
Van zij-instromer naar gewaardeerde werknemer
Voor Lodewijks kwam het goud in de persoon van Rop van der Waarden. Hoewel van oorsprong Neerlandicus, had Van der Waarden wel altijd al interesse in IT. In 2009 verhuisde hij na 12 jaar in een salesfunctie elders in het land naar Eindhoven. Veel werk was er op dat moment niet en Van der Waarden besloot als freelancer aan de slag te gaan, met website-testing en andere computerdiensten. ‘Op deze leeftijd is het ook weer niet zo makkelijk om ergens zomaar even binnen te komen,’ vertelt hij, nu 53 jaar oud. Het keerpunt kwam toen hij via het Leerwerkloket in aanraking kwam met Reskilling IT in Brainport, gericht op de ICT-sector. Het bood de mogelijkheid om in zes weken tijd een intensieve mbo4 opleiding te volgen. Hij deed niet alleen theoretische kennis op, maar ook praktische vaardigheden. Naast zijn MBO certificaat behaalde hij ook twee externe certificaten: Microsoft MS-900 en ITIL4.
Communicatieve Vaardigheden als sleutel tot succes
‘Rop is nu een van onze meest enthousiaste en tevreden werknemers’, vertelt Frank Lodewijks. ‘Zijn verhaal inspireert niet alleen ons team, maar ook potentiële zij-instromers. En wat communicatieve vaardigheden betreft heeft hij al een enorme voorsprong op andere, jongere collega’s. Daardoor komt hij ook sneller tot de kern. En bel-angst kent hij niet. Als je een probleem wilt oplossen, dan zal je met elkaar in gesprek moeten, zo simpel is het.‘
Voor Lodewijks blijkt het reskilling-project dan ook een manier om talent aan te trekken dat iets extra’s meebrengt, zoals algemene werkervaring en communicatievaardigheden. ‘Zij-instromers hebben wat levenservaring, maken een bewuste keuze voor een nieuwe carrière en zijn vaak zeer gemotiveerd’, zegt hij. ’En zodra ze zich hebben gevestigd binnen het bedrijf, zijn ze ook minder geneigd om na een paar jaar te vertrekken.’ Van der Waarden lijkt in ieder geval helemaal op zijn plek te zitten: ‘Techniek kun je leren, maar communicatie en enthousiasme zijn minstens zo belangrijk,’ aldus de nieuwbakken IT-professional.
Groeien in je nieuwe baan
‘TWC is klein genoeg om klein te zijn en groot genoeg om groot te zijn’, zegt Lodewijks. ‘We hebben een sterk team. En adviseren onze mensen om vaak op kantoor te zijn, wat we dan ook een fijne plek hebben gemaakt. In zo’n dynamische omgeving en waar veel technieken worden besproken, kan je met al je vragen terecht bij je collega’s. Dat gaat de hele dag door. Je merkt al snel: die collega weet veel van Microsoft en die weer van een ander onderwerp dan gaat je leercurve heel hard omhoog’.
Toekomstplannen en interesse in cybersecurity
Zij-instromers kiezen bewust voor een nieuwe werkomgeving en willen daar in principe tot hun pensioen blijven. Dan is het belangrijk dat je als werkgever uitdaging blijft bieden. Van der Waarden realiseert zich dat hij nu vooral vlieguren moet maken. Hoewel hij tevreden is met zijn huidige rol, kijkt hij ook vooruit naar verdere ontwikkeling: ‘Cybersecurity is een heel groot vraagstuk voor de komende jaren. Neem de komst van de kwantumcomputer, die gaat in staat zijn om algoritmes te kraken. Het is de basis van ICT, want als je beveiliging niet op orde is, houdt het op’, zegt hij. Thuis was hij al bezig met platforms als TryHackMe om zijn vaardigheden te ontwikkelen in penetratietesten en andere beveiligingsaspecten. Lodewijks zal hem die kans zeker gaan bieden: ‘Als je ergens passie voor hebt, dan kan je je razendsnel ontwikkelen. Dan maakt leeftijd echt niet uit. De IT is continu bijleren, tot aan je pensioen. Je hoeft niet iedere avond de boeken in, maar je moet het wel leuk vinden om elke dag bij te leren.’
Uitdagingen en toekomstperspectieven
Ondanks de successen zijn er ook uitdagingen bij het implementeren van reskilling-projecten. Een van de grootste obstakels is de dynamiek van het onderwijs en de snelheid waarmee technologische ontwikkelingen plaatsvinden. ‘Het onderwijs kan soms moeite hebben om bij te blijven met de snelle veranderingen in de technologie’, erkent Frank Lodewijks. Binnen dit reskilling-project wordt hij betrokken bij de keuzes die de opleider maakt. Lodewijks ziet de toekomst positief in. ‘Er is nu steeds meer modulair onderwijs en het is goed dat we daar nu een kwalificatie aan kunnen hangen, zeker voor alle LLO-trajecten.’ Daarnaast benadrukt hij het belang van een continue samenwerking met het bedrijfsleven. ‘We moeten flexibel blijven en ons constant aanpassen aan de behoeften van onze klanten.’
Tips van Frank Lodewijks en Rop van der Waarden
Op de vraag of hij nog een tip heeft hoe andere werkgevers in de IT mensen kunnen vinden, antwoord Lodewijks lachend: ‘Ben je gek? Dan worden ze voor mijn neus weggekaapt!’ Maar zeker is wel dat hij zich al weer heeft opgegeven voor de volgende lichting van Reskilling IT in Brainport.
Van der Waarden heeft nog wel een tip voor potentiële zij-instromers: ‘Verdiep je goed in de vele mogelijkheden van de ICT. Het is een prachtig werkveld, maar heel breed. Je kunt er zomaar in verdwalen. Dus verken het landschap eerst en ga er dan serieus voor. En laat de mensen om je heen weten waar je mee bezig bent.’
Reskilling IT in Brainport is oorspronkelijk opgezet door Brainport Development. Inmiddels hebben de Leerwerkloketten Zuidoost-Brant en Helmond-de Peel de regie overgenomen.
Het Leerwerkloket is vanaf het begin betrokken en speelt een belangrijke rol richting zowel de kandidaten (o.a. werving en loopbaangesprekken), als werkgevers en de samenwerkingspartners. Tijdens de gesprekken met kandidaten wordt gekeken of kandidaten de juiste skills hebben en vooral gemotiveerd zijn.
Gert-Jan van Breugel, werkgeversadviseur bij het Leerwerkloket Zuidoost-Brabant, benadrukt dat zij-instromers vaak van grote waarde blijken voor de nieuwe werkgever. ‘Ze brengen werk- en levenservaring mee, hebben minder onrust en zijn goed inzetbaar! We zien dat de kandidaten enorm trots zijn op hun diploma en dat ze een totaal nieuw werkveld ontdekken. We doen het echt samen, zeker ook met onze partners het UWV, Summa College en ROC Ter AA. Het UWV heeft bij de tweede groep zij-instromers ook een belangrijk rol gehad bij het enthousiasmeren van de werkgevers.’ Van de eerste lichting die Reskilling IT in Brainport nu heeft afgeleverd zijn alle kandidaten succesvol aan het werk in de IT, bij de tweede groep is dat ongeveer de helft. Dit komt mede omdat deze groep net klaar is met de verkorte opleiding.’