2020.06.10 - Hans Galama - Faber

6 oktober 2020

‘Als de helft van de studenten bij ons blijft werken, zijn we blij’

De TT, Pinkpop, het Eurovisie Songfestival. Noem een evenement en Faber Audiovisuals regelt de techniek. Samen met ROC Friese Poort ontwikkelde het bedrijf het traject Evenemententechniek. ‘Als maar de helft van de studenten bij ons blijft werken, zijn we blij.’, aldus Hans Galama, verantwoordelijk voor HRM en educatie.

Eerst bijspijkeren
Nieuw talent. Net als andere technische bedrijven smacht Faber Audiovisuals ernaar. Maar de vijver waarin het internationale bedrijf vist, raakt steeds leger. Bovendien zijn de technische opleidingen in Nederland vrij algemeen. Faber Audiovisuals moet starters daarom nog flink bijspijkeren voordat ze aan de slag kunnen. Galama legt uit hoe het zit. ‘Vroeger kreeg je op de lts of mts de benodigde basiskennis mee, bijvoorbeeld bij het vak stroomleer. Nu weten starters soms niet eens hoeveel stekkers er in een stopcontact kunnen voordat de zekering eruit knalt.’

Verkorte opleiding
Als antwoord op de kenniskloof kwam Faber met een speciale educatieafdeling, die bijscholing regelt voor starters en ervaren krachten bij het bedrijf. Het werkt zo goed, dat het bedrijf grotere ambities kreeg. Konden ze tijdens de technische opleiding zélf misschien al een rol spelen? Samen met ROC Friese Poort in Drachten ontwikkelde Faber een tweejarig traject Evenemententechniek, als toevoeging op de opleiding Podium- en Evenemententechnicus (mbo-niveau 4). Vorig jaar startten de eerste studenten. Hans is in zijn nopjes met het verkorte traject. ‘Het eerste jaar leren studenten op school de basis en geven wij regelmatig gastlessen. Het tweede jaar leren ze bij Faber Audiovisuals het vak in de praktijk.’

Even wennen
De samenwerking met het onderwijs moest wel op gang komen. De dynamiek van een Amerikaans/Fries bedrijf in de evenementenbranche en een onderwijsinstelling verschilt als dag en nacht. ‘Het was best even aftasten’, geeft Hans Galama toe. ‘Wij zijn een heel flexibel bedrijf, gewend om snel te schakelen en aan te passen aan de vraag. Heel anders dan het er aan toegaat bij onderwijsinstellingen. Dankzij de hands on-mentaliteit van de Friese Poort en het vertrouwen van de directeur zijn we er samen uitgekomen. Inmiddels kunnen we spreken van een succesvolle samenwerking.’

Lange termijn
Educatie kun je als bedrijf er niet zomaar even naast doen, stelt Galama. Je hebt vaste mensen nodig, moet de taken goed verdelen en regelmatig evalueren. ‘Voor een mkb-bedrijf is een eigen educatieafdeling waarschijnlijk te veel van het goede. Bij een kmo-bedrijf als het onze – met maximaal 250 medewerkers – lukt dat veel beter. Toch kun je ook als mkb-bedrijf kiezen voor scholing. Houd dan altijd de lange termijn voor ogen.’

Nieuwe tak
Zelfs tijdens de coronacrisis blijft Hans Galama naar de lange termijn kijken. ‘Onze sector moest als eerste stoppen en mag waarschijnlijk pas als laatste weer aan de slag. We benutten de tussentijd zo goed mogelijk en ontwikkelen nu veel online trainingen voor onszelf. En hopelijk krijgen wij subsidieregelingen waarmee we medewerkers kunnen laten bijscholen. Zo zou een videotechneut bijvoorbeeld aan de slag kunnen als IT-specialist in onze virtuele studio’s met green screens. Deze nieuwe tak bloeit op tijdens de coronacrisis. Koningin Maxima deelde afgelopen zomer in zo’n studio veilig de Appeltjes van Oranje uit. Normaal gezien gaat ze langs bij de maatschappelijke projecten, nu had ze via een liveverbinding contact met drie felicitatieteams die op locatie de prijzen uitreikten.’

Hybride docent
De educatieafdeling draait voor een groot deel op hybride docent Tristan. Twintig procent van zijn tijd is hij projectleider en stuurt hij zijn team aan, de rest besteedt hij aan educatie. De techneut/projectmanager/docent staat bekend om zijn geduld en vermogen om lesstof duidelijk uit te leggen. ‘Hij zit ook achter de steengoede handleidingen en instructiefilmpjes in onze library’, zegt Hans. ‘Daar maken scholen in het eerste jaar van de opleiding ook gebruik van.’ De scholing bezorgt Tristan veel werk, daarom krijgt hij ook hulp van collega’s. ‘Elke les kost twee dagen voorbereidingstijd, dus hij kan niet alles alleen. Tristan ontwikkelt vooral de lessen, collega’s geven ze en gebruiken hun skills en voorbeelden weer als verrijking van de stof. Het mooie is, die lessen houden zo ook andere medewerkers scherp.’

Vruchten plukken
Afgelopen september startten weer zeven nieuwe studenten met het verkorte traject. Hans: ‘Het maximum is tien. Dan kunnen we garanderen dat ze de juiste begeleiding krijgen en dat er genoeg werk voor ze is.’ De lichting van vorig jaar is nu halverwege het traject. Als het goed is, nemen die vijf studenten volgend jaar hun diploma in ontvangst. Het duurt dus nog even voordat Faber Audiovisuals de vruchten kan plukken. Mede omdat de studenten praktijkervaring moeten opdoen in coronatijd. ‘Maar zo kijken we er niet naar’, benadrukt Hans nog maar eens. ‘Als er straks betere tijden aanbreken, hebben we deze vakmensen heel hard nodig.’