Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Keuzecollege Sinaasappelschilsneakers - © Stichting Technasium
De 400 technasiumleerlingen uit 4havo en 4vwo van 15 noordelijke middelbare scholen presenteerden op donderdag 2 februari 2023 de resultaten van hun Keuzecollege aan het Hoger Onderwijs. De afgelopen periode hebben de leerlingen op school in teams gewerkt aan hun opdracht voor de Keuzecolleges. Deze zijn door Hanzehogeschool, NHL Stenden, Van Hall Larenstein en Rijksuniversiteit gemaakt, samen met de technasiumdocenten. De leerlingen konden kiezen uit 25 verschillende bètatechnische projecten, variërend van het maken van biodiesel tot het ontwerpen van een woonwijk op water.
Unieke samenwerking
Keuzecolleges zijn een unieke samenwerking van het Technasium met het hoger onderwijs in het Noorden. Hanzehogeschool Groningen, NHL Stenden Hogeschool, Hogeschool Van Hall Larenstein en Rijksuniversiteit Groningen hebben samen met technasiumdocenten 25 bètatechnische projecten ontwikkeld voor de 4e-jaars havo- en vwo-leerlingen om uit te kiezen. De keuzes varieerden van het maken van biodiesel tot het ontwerpen van een woonwijk op water. Een grote variatie aan studierichtingen is vertegenwoordigd in het aanbod aan Keuzecolleges.
Op 25 november 2022 gingen de Keuzecolleges voor de 400 4e-jaars technasiumleerlingen van de 15 deelnemende scholen in Drenthe, Groningen en Friesland van start. Leerlingen waren op bezoek bij de hogeronderwijsinstelling van hun opdracht voor de eerste projectdag. Zij volgden er colleges en workshops of practica, gegeven door de docenten van hogeschool of universiteit. Vervolgens zijn de leerlingenteams op school aan de slag gegaan met hun opdracht. Op 2 februari 2023 presenteerden de teams hun oplossingen en resultaten aan dezelfde docenten van de hogeronderwijsinstellingen die ook mede-beoordelen.
Met het Keuzecollege verdiepen leerlingen hun kennis op een terrein waar hun interesse ligt en ontwikkelen zij hun competenties en vaardigheden. Niet alleen helpt dat bij het maken van een weloverwogen studiekeuze, de leerlingen doen ook ervaring op die van pas komt als ze studeren. Voor de hogescholen en universiteiten bieden de Keuzecolleges de kans om leerlingen met bètatechnische interesse kennis te laten maken met een door hen aangeboden studie. Zo kunnen ze hen laten ervaren wat een studie echt inhoudt.
Zo’n 24 technasiumleerlingen van verschillende technasiumscholen kozen voor het Keuzecollege Sinaasappelschilsneakers van de WaterCampus in Leeuwarden. De eerste projectdag in november werd georganiseerd door WaterCampus-partners Wetsus en het Centre of Expertise Water Technology (CEW). De opdracht voor het Keuzecollege Sinaasappelschilsneakers luidde: ontwerp een schoenzool, gemaakt van verschillende bioplastics en vergelijk de bruikbaarheid en afbreekbaarheid van deze bioplastics.
Leerlingen leerden meer over het terugwinnen van biopolymeren voor de bioplastic en chemische industrie. Ze maakten ze zelf muntjes van bioplastics en produceerden nanoplastics in het laboratorium, van Wetsus. Ook voerden ze experimenten uit en bouwden een Ratchet waterzuivering van Lego. Met het benodigde bioplastic op zak, keerden de leerlingen terug om hun ontwerp en onderzoek verder op school uit te voeren.
Keuzecollege Biodiesel van Hanzehogeschool
Bij de opleiding Chemische Technologie van de Hanzehogeschool maakten leerlingen zelf biodiesel tijdens de eerste projectdag. Op de afsluitende dag kregen de leerlingen de kans om de innovaties op het gebied van de energietransitie te bekijken bij EnTranCe op de Zernike Campus. Vervolgens presenteerden de leerlingenteams wat volgens hen de beste toepassingen zijn van hun zelfgemaakte biodiesel. Leerlingen Aiden en Justin vonden het Keuzecollege waarbij ze zelf biodiesel hebben gemaakt leuk en spannend:
“We hebben op het lab van maisolie biodiesel gemaakt. Aan de olie hebben we methanol-oplossing toegevoegd, het gekookt, gekoeld, gefilterd en gescheiden. Op school hadden we de opdracht al voorbereid. Eigenlijk zijn we na een korte uitleg meteen op het lab bezig gegaan. Ik vond dit Keuzecollege meteen leuk, eigenlijk heeft alles met brandstof wel mijn interesse. Of ik de hele dag op een lab zou willen staan? Dat weet ik niet, maar ik wil sowieso wat met techniek doen. We gaan nu kijken of onze biodiesel goed wil branden, toch wel spannend!”, vertelde Justin.
Voor Aiden was deze opdracht eigenlijk zijn tweede keus: “Maar ik vind het wel heel erg leuk en interessant om te doen. Leuk om echt iets te maken en te kijken of het werkt. De opdracht werd ook goed uitgelegd. Ik wil eigenlijk archeoloog worden, dus biodiesel maken is wel iets heel anders. Maar ik heb toch een hele leuke dag gehad.”
Voor docent Chemie en Chemische Technologie, Andras Perl, is het Keuzecollege zeker voor herhaling vatbaar: “Het was mooi om te zien hoe de leerlingen reageren op hun eerste kennismaking met het gebouw, het lab en dat ze experimenten moeten doen in groepjes. Ze waren erg enthousiast, geïnteresseerd, deden goed mee en het was fijn dat de proeven ook allemaal goed verliepen. We hopen natuurlijk dat we ze zo enthousiast hebben gemaakt dat ze ook hier komen studeren, maar het was al fantastisch om te zien dat ze zo gemotiveerd met deze opdracht aan de slag zijn gegaan.”
Keuzecollege Ontwerp je droomwijk op het water van NHL Stenden Hogeschool
Voor het Keuzecollege Ontwerp je droomwijk op het water van de opleiding Ruimtelijke Ontwikkeling van NHL Stenden Hogeschool was zoveel belangstelling, dat er niet voor alle leerlingen plek was.
Volgens Cor van der Klaauw, docent Ruimtelijke Ontwikkeling, waren de leerlingen die dit Keuzecollege volgden zeer enthousiast en geïnteresseerd: “Ze gingen direct actief aan de slag met de opdracht om een ontwerp te maken van een nieuwe inrichting van drie eilanden, zodat ze bewoond kunnen worden. In dit ontwerp moesten de leerlingen bovendien verschillende lagen uitwerken: infrastructuur, bebouwing, groenvoorziening en klimaatmaatregelen. Een flinke uitdaging waarbij ze gelukkig konden rekenen op betrokken begeleiding van studenten van de opleidingen Civiele Techniek en Ruimtelijke Ontwikkeling.”