Hybride docentschap

In de technische sector is grote behoefte aan nauwere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt. Eén van de manieren om dit te realiseren is het stimuleren van hybride docentschap. Hybride docenten zijn professionals die een baan in het onderwijs combineren met een andere baan. Dit kan in loondienst of als zelfstandig ondernemer. Het maakt daarbij niet uit voor hoeveel uur je dit doet, en of je dit doet in primair onderwijs, voortgezet onderwijs, mbo, hbo of universiteit. Maar hoe maak je dit als onderwijsinstelling of bedrijf mogelijk? Welke organisaties werken al met hybride docenten en wat zijn hun ervaringen?

Meerwaarde voor onderwijs en bedrijfsleven
De mate waarin hybride docentschap bijdraagt aan een nauwere aansluiting tussen onderwijs en arbeidsmarkt is groter dan tot nu toe werd aangenomen, aldus Thea Koster, voorzitter van het Techniekpact. “Het creëert meerwaarde voor zowel onderwijs als bedrijven en er ontstaat een win-winsituatie.”  >>> naar het artikel
In een webinar van Sterk Techniekonderwijs (STO) vertellen verschillende partijen hoe zij invulling geven aan hybride docentschap. Voor welke aanpak ze hebben gekozen en waarom.

Extra impuls
Docenten die een tijdje de beroepspraktijk ingaan, of technici die deels voor de klas staan. Uitwisselen van mensen en kennis is belangrijk voor de toekomst van technisch bedrijfsleven en onderwijs. Hybride docenten brengen de verschillende werelden bij elkaar. Een jaar lang (2020) gaf het Techniekpact hybride docentschap een extra impuls. Projectleider Marieke Wolthoff: ‘We weten nu aan welke knoppen we moeten draaien’. >> naar het interview

Factsheets
Voor wie snel overzicht wil hebben in kerngegevens zoals wie is de hybride docent is, waar zitten ze in Nederland, wat verdienen ze maar ook wat is de meerwaarde voor bedrijven en onderwijs zijn er de factsheets.

Tools
Aan de slag met hybride docentschap? Hier een aantal tools die daarbij kunnen helpen. Zoals een stappenplan, een uitleg over  de thema's: constructie, context, competenties, credentials, coöperatie en commitment (6 C's) en voorbeeld teksten voor werving.

Onderzoek
Om hybride docentschap te kunnen stimuleren is inzicht nodig in de huidige situatie op de arbeidsmarkt. Kijk hier voor de onderzoeken die zijn uitgevoerd.

Specials
Kansen laat je niet liggen toch? Hybride docentschap kan zo'n kans voor jouw onderwijsinstelling, bedrijf of samenwerkingsverband. Ervaringen en interviews uit de praktijk en handige tools hebben wij daarom voor jou gebundeld in een SPECIAL. Een specifiek gericht op het onderwijs en een op het mkb. Doe er je voordeel mee!

Effectief
Het meest effectief is een hybride professional als hij/zij mag werken op het grensvlak van bedrijf en school. De ervaring en expertise wordt dan bij beiden optimaal benut.  In een webinar van Sterk Techniekonderwijs (STO) vertellen verschillende partijen hoe zij invulling geven aan hybride docentschap. Voor welke aanpak ze hebben gekozen en waarom.   

Techniekpact thema
Hybride docentschap is binnen het Techniekpact onderdeel van het thema lerarentekort en -professionalisering.

Regionale samenerking
Om hybride docentschap goed vorm te kunnen geven, is regionale samenwerking een belangrijk uitgangspunt. Vraag en aanbod zullen elkaar hierdoor beter weten te vinden. Verspreid over Nederland, zijn er vanuit Techniekpact in 2020 vijf pilots rondom hybride docentschap geweest. De ervaringen van deze vijf regionale samenwerkingen worden gebruikt om beter inzicht te krijgen welke voorwaarden, belemmeringen of successen doorslaggevend zijn voor duurzame inzet van hybride docenten.

Ook binnen verschillende samenwerkingen in het kader van Sterk Techniekonderwijs en binnen de  publiek private samenwerkingen van Katapult, wordt hybride docentschap gestimuleerd, Benieuwd welke samenwerkingen dit zijn? Vind ze via onderstaande landkaart en doe mee!

Ben je betrokken bij een samenwerking rondom hybride docentschap of ken je een opleiding voor hybride docenten die hierboven nog niet vermeld staat, laat het ons weten via info@techniekpact.nl