Dit project draagt bij aan de realisatie van Doel 6
Karin Wouters, directeur Onderwijs op het Christelijk Lyceum Veenendaal. Van oorsprong is Wouters docent lichamelijke opvoeding. Later heeft zij ook taalwetenschappen gestudeerd en vervolgens is ze aan de slag gegaan als docent Nederlands, Engels en lichamelijke opvoeding. Ze is nu vier jaar directeur Onderwijs en houdt zich bezig met zaken rondom personeel, organisatie, financiën, ICT en zorg. Daarnaast doet zij momenteel een master Educational Leadership. Wouters zit in de stuurgroep van het VO-HO netwerk Wageningen, samen met andere schoolleiders en met mensen van Wageningen University & Research (WUR). Vier of vijf keer per jaar komen we bij elkaar. De scholen nemen het zeer serieus, er is altijd een afgevaardigde.
“Voor docenten en technisch onderwijsassistenten wordt de scholenconferentie vanuit het Food Valley netwerk georganiseerd. Die conferentie is breed opgezet en kent een divers aanbod. Voor docenten zijn er ook DOT’s.”
“Ik vind het belangrijk dat docenten nascholing krijgen. De DOT’s zijn daar geschikt voor, de docenten krijgen echt iets terug voor de tijd die ze erin investeren.”
“Samenwerken met de hogeschool en universiteit is zinvol, we leren veel van elkaar. Via de stuurgroep weet je waar iedereen mee bezig is. Zonder zo’n netwerk zit je toch op je eigen school je eigen ding te doen. Ook samenwerking met het bedrijfsleven is nuttig. Het is wel lastig om bedrijven aan te trekken, maar als het lukt heeft het toegevoegde waarde. Leerlingen vinden het leuk om de echte wereld in te gaan.”
Het hele interview met Karin Wouters is te lezen op vohonetwerken.nl.
Deze case is een voorbeeld van doel 6 van het Techniekpact: Professionalisering vo-docenten en meer vo-docenten met een educatieve master
ONDERWERP: DOCENTPROFESSIONALISERING LERAREN MOBILITEIT PO/VO
Doel 6
Remco van Grootel vertelt over het succesverhaal van de DOT Scheikunde in Limburg.
ONDERWERP: DOCENTPROFESSIONALISERING LERAREN PO/VO VMBO
Doel 6
Janke Westerhuis en Renée Prins vertellen over de ontstane samenwerking tussen vmbo- en havo-vwo-docenten.