10 maart 2020

Waardevolle kennismaking met de wereld buiten school

Marli Munsters is leerkracht van groep 4 op basisschool Dierdonk in Helmond. Het buddyproject van Stichting Hightech Helmond-De Peel, dat regionale hightech-maakbedrijven koppelt aan scholen in de regio, linkte haar aan Nicole Brierley van het Helmondse bedrijf Ariza. Wat levert de samenwerking op voor de school en voor het bedrijf? 

Nicole Brierley verantwoordelijk voor marketing en sales bij Ariza: “Wij zijn onderdeel van Stichting Hightech Helmond-De Peel. Die vroeg of we mee wilden werken aan het buddyproject. De eerste ronde – de pilot in 2018 – was een succes dus daar hebben we direct ja op gezegd.”

Marli Munsters is naast leerkracht van groep 4 ook coördinator wetenschap en techniek op haar school. Ze zocht naar een manier om onderzoekend en ontwerpend leren op haar school in te vullen. Het budyproject sloot daarbij aan. “Ariza past ook goed bij ons, zij werken met biologische groente en fruit en wij zijn een gezonde school. Ook inhoudelijk was er dus een match.”  

Anders dan andere 
Ariza is een familiebedrijf dat gespecialiseerd is in de verwerking van biologisch fruit en groente tot onder meer geconcentreerde sappen en purees. Brierley: “Wij zijn anders dan de andere bedrijven van Hightech Helmond-De Peel. Bij ons vind je geen grote machines of robotica. We hebben wel een eigen fabriek in Turkije, maar in Helmond houden we ons bezig met het blenden en opslaan van sappen en concentraten.” Munsters vult aan: “Op de locatie in Helmond zijn vooral opslagtanks te zien, een bedrijfsbezoek is voor een klas met kinderen minder interessant. Samen kwamen we erop uit dat een interactieve gastles wel een goede samenwerkingsvorm is. Er gebeurt bij Ariza van alles, breder dan alleen techniek. De kinderen krijgen ook die kant van het bedrijf, de marketing en de R&D mee.” Brierley: “In een gastles kunnen met video bovendien de fases van het productieproces laten zien die in Turkije plaatsvinden, het oogsten en verwerken van het fruit.”  

Smaaktests, quizjes en proefjes 
“Ons buddyproject is nog in de opstartfase”, zegt Munsters. “De gastles heeft nog niet daadwerkelijk plaatsgevonden. Samen ontwikkelen we die op het moment. Vanuit de school kiezen we daarbij bewust voor de middenbouw, groep 4/5.  Veel gastlessen en bedrijfsbezoeken zijn juist voor de bovenbouw, groep 7/8. Voor lagere groepen is er veel minder. Maar wij denken juist: hoe eerder hoe beter! Ariza werkt daarnaast met voor jonge kinderen herkenbare producten. Met smaaktests, quizjes en proefjes kiezen we voor werkvormen die passen bij kinderen in de middenbouw van een basisschool.” 

Meer dan een gastles 
Hoe gaan de lessen er in grote lijnen uitzien? Brierley: “We laten om te beginnen het hele productieproces aan de kinderen zien. Dat begint bij de boer, via de fabriek, het persen en afvullen en eindigt bij de supermarkt. Maar het is, zoals Marli al zei, zeker niet de bedoeling dat kinderen een half uur naar een verhaal van mij luisteren, het moet interactief zijn. Kinderen ruiken en proeven vier verschillende concentraten en moeten dan aangeven welke fruitsoort het is. Dan komen ze erachter dat een aardbeiconcentraat helemaal niet naar aardbei ruikt en smaakt. Het blijft ook niet bij één gastles, het is de bedoeling dat de samenwerking uitgroeit tot een project. De kinderen maken ook een (reclame)poster.” 

Uit de onderwijsbubbel 
Voor Marli Munsters heeft de samenwerking een aantal opbrengsten. “Het gaat erom dat we kinderen bekendmaken met techniek en met het bedrijfsleven. Maar dat geldt ook voor leraren. Wij weten ook te weinig hoe het bedrijfsleven er van binnen uitziet.  Leraren zitten vaak al hun hele leven in het onderwijs. Ze hebben zelf op de basis- en middelbare school gezeten, daarna Pabo gedaan en nu geven ze lés op een school. Voor ons als docenten is het dus ook heel leerzaam. Vorig jaar hebben we met enkele collega’s binnen het bestuur een aantal bedrijven bezocht. Zo’n bezoek opent je ogen, het haalt je uit de onderwijsbubbel. Bovendien zijn de contacten die we op doen heel nuttig. Bijvoorbeeld heel praktisch om (onderwijs)materialen te regelen. We willen van alles als school maar we hebben zelf niet de specifieke kennis of de materialen in huis en alles kost geld.”  Ook voor Brierley is de meerwaarde van de samenwerking helder: “Kinderen denken bij techniek al snel aan robots en machines. Maar wij kunnen en willen juist een andere kant van techniek laten zien. Wij zijn bovendien wereldwijd actief, maar in de omgeving van Helmond weet bijna niemand dat we een Helmonds bedrijf zijn. Door de samenwerking met de Dierdonk laten we kinderen kennismaken met een nieuwe wereld en werken we tegelijkertijd aan onze bekendheid in de regio.” 

Uitproberen  
Voor Munsters kan het buddyproject een voorbeeld zijn voor samenwerking op grotere schaal. “Nu is het vooral de regio Eindhoven/Helmond maar het zou mooi zijn als er een database was met bedrijven op landelijke schaal. Dan kunnen we gerichter matchen: wat past bij de school en het bedrijf en hoe laten we inhoudelijke wensen op elkaar aansluiten? Dan blijft het hopelijk ook niet bij eenmalige projecten. Voor de lange termijn hoop ik dat wij verschillende bedrijven zover krijgen om gastlessen te verzorgen. Niet alleen over voedsel, maar ook metaal en andere techniek. Zodat kinderen zich breder ontwikkelen. Maar zover zijn we nog niet. We gaan dit nu eerst proberen.”