22 maart 2024

Vrouwen op de heftruck, daar knapt je bedrijf van op!

De logistieke sector laat kansen liggen om het tekort aan heftruckchauffeurs op te lossen. Dat blijkt uit het vierde Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs dat is uitgevoerd op initiatief van BLOM opleidingen, een bij de NRTO aangesloten opleider gespecialiseerd in interne transportopleidingen. Als bedrijven geen maatregelen nemen, dreigt het tekort alleen maar op te lopen. Een kans die vaak blijft liggen is de inzet van vrouwen op een heftruck.

Uit de vierde editie van het Nationaal Onderzoek Heftruckchauffeurs, waarvoor op verzoek van BLOM opleidingen ruim duizend heftruckchauffeurs zijn ondervraagd blijk dat logistiek een mannenwereld is. Het aantal vrouwelijke heftruckchauffeurs blijft rond de 10% schommelen. De cijfers laten verder zien dat de sector de afgelopen jaren er niet in geslaagd is om het aanhoudende tekort aan heftruckchauffeurs op te lossen door significant meer vrouwen aan het werk te zetten.

Mannenbolwerk
De cijfers passen in het beeld dat BLOM opleidingen heeft over het aantal vrouwen in de logistiek. 'Wij zien best veel vrouwen instromen in onze heftruckopleidingen, maar daarvan zien we maar een klein deel terug op herhalingscursussen', stelt commercieel manager Maarten Dullaert van BLOM opleidingen. 'Blijkbaar slagen bedrijven er wel in om vrouwelijke heftruckchauffeurs binnen te halen, maar niet om ze te behouden. Het wordt tijd dat we het magazijn als mannenbolwerk voorgoed slechten.'

Fan van vrouwen
'Bij BLOM opleidingen zijn we fan van vrouwen op de heftruck. Zij doen qua prestaties niet onder voor hun mannelijke collega’s. Integendeel, onze ervaring is dat ze vaak voorzichtiger zijn en nauwkeuriger werken dan mannen. Voorzichtigheid en nauwkeurigheid zeggen iets over veiligheid en kwaliteit, de twee belangrijkste aandachtspunten in interne logistiek. Belangrijker dan snelheid, blijkt uit ons onderzoek. Van de 1.351 ondervraagde heftruckchauffeurs zegt 75 procent dat binnen hun bedrijf veel of zeer veel aandacht is voor kwaliteit. Veiligheid staat op de tweede plaats met een score van 68 procent. Snelheid komt pas op de vijfde plaats met een score van 38 procent.'

Hoge uitstroom
Behalve voordelen wat betreft prestaties qua veiligheid en kwaliteit is er nog een belangrijke reden om meer vrouwen op heftrucks te zetten: de sfeer in het team. Een slechte sfeer wordt door 25 procent van de heftruckchauffeurs genoemd als reden om ander werk te zoeken. Uitstroom is niet alleen een probleem bij het behoud van vrouwen maar voor heftruckchauffeurs in het algemeen. Een greep uit de toelichtingen sluit hierbij op aan, de meesten hebben de buik vol van haantjesgedrag.

Uit onderzoek blijkt dat teams met een diverse samenstelling beter functioneren. De sfeer op de werkvloer wordt positiever en de motivatie en tevredenheid van medewerkers neemt toe. Die voordelen gelden ook voor diversiteit op andere vlakken, denk aan leeftijd, etniciteit of culturele achtergrond. En laten we eerlijk zijn: fijne collega’s zijn essentieel!

Practice what you preach
Ten slotte: ook als BLOM opleidingen geven we het goede voorbeeld door dat we twee instructrices in vaste dienst hebben, feedback van vrouwelijke cursisten uit lichten en intercedentes bewust maken van stereotype denkbeelden over het beroep van vorkheftruckchauffeurs.

Lezen/ bekijken

  • Interview met Yvonne Schmidt instructrice bij BLOM Opleidingen.
  • Uitleg lastdiagram, door Yvonne
  • Interview met Amy van den Berg, instructrice bij BLOM Opleidingen
2024.22.03_002 - Vrouwen op de heftruck, daar knapt je bedrijf van op

Instructrice Amy van Blom Opleidingen