©VHTO

25 september 2024

Techniek biedt kansen voor iedereen, biedt iedereen dan ook een kans in techniek

Voor het opleiden van voldoende vakmensen is goed technisch vmbo van groot belang. Het is echter ook essentieel om zowel meiden als jongens in technische vmbo opleidingen te hebben (en te behouden). VHTO, expertisecentrum genderdiversiteit in bèta, techniek & IT, geeft daarom hieronder enkele tips voor de STO-regio’s om aandacht te geven aan het doorbreken van genderstereotypen.

  • Zet alle perspectieven aan tafel. Diverse teams zijn creatiever en in staat beter geïnformeerde besluiten te nemen (Ellemers et al., 2018). Bovendien komen teams met zowel mannen als vrouwen met originelere ideeën en leveren waardevollere output (Yang et al., 2022). Wil je als STO-regio ook een goede vertegenwoordiging zijn van de ondervertegenwoordigde personen in de regio, zul je deze ook aan tafel moeten zetten. Denk dus ook na over of je alle partijen aan tafel hebt - mensen met bi-culturele achtergrond of vrouwen uit de techniek – zodat alle perspectieven in de samenwerking geborgd zijn.

  • Verzamel data over het thema in jouw regio. Aantal meiden in technische profielen, doorstroom en uitval van meiden. Door te weten wat de situatie nu is in de regio, kun je bepalen waar je heen wilt en kun je interventies inzetten die daarop richten. De Monitor Techniekpact maakt zichtbaar wat de trends zijn op het gebied van technologieonderwijs en de arbeidsmarkt. Sinds 2023 ook met extra aandacht voor de keuzes die jongens en meiden maken. Zo kiezen op vmbo en havo minder leerlingen technische dan niet-technische profielen, en kiezen bijna overal minder meiden voor technische profielen, studies en opleidingen dan jongens.

  • Zet rolmodellen in. Meiden, zeker binnen het vmbo, hebben vaak geen voorbeeld van vrouwen die werken in de techniek of it. Het ontbreken van deze rolmodellen zorgt er o.a. voor dat ze zich een toekomst in een technische of it-beroep moeilijk kunnen voorstellen. Denk daarom bij de activiteiten voor jongeren die je organiseert na hoe je daar rolmodellen kunt inzetten. Deze vrouwen kunnen dan vertellen over hun werk en hun loopbaankeuzes.

  • Probeer stereotypen zo min mogelijk te bevestigen. Als je een stereotype benoemt, dan blijft dat hangen en bevestig je impliciet dat het waar is. Let daarom op taalgebruik. Liever: ‘techniek biedt kansen voor iedereen’ in plaats van ‘techniek biedt ook kansen voor meiden’. Met dat laatste bevestig je namelijk het meest bekende frame, met andere woorden, dat het vooral voor jongens is. Organiseer je bijvoorbeeld een activiteit alleen voor meiden? Gebruik dan geen overmatig roze of typische vrouwenactiviteiten.

  • Verplichte, terugkerende kennismaking met techniek, ook in leerjaar 3 en 4 (na de profielkeuze). Ondanks het grote aantal voorlichtingsactiviteiten is er maar een beperkt aantal activiteiten waarbij vrouwelijke vo-scholieren uit leerjaar 3 en 4 verplicht kennismaken met IT. Dit is wel noodzakelijk aangezien leerlingen op het vmbo in hoge mate genderstereotiepe profielkeuzes maken. Uit het onderzoek Vrij voorsoorten op later (VHTO, 2023)[1] blijkt dat wanneer loopbaanoriëntatie en -begeleiding niet genoeg ruimte krijgt en leerlingen niet regelmatig in aanraking komen met verschillende studies en profielen, leerlingen terugvallen op genderstereotiepe beroepskeuzes.

[1] VHTO (2023) Vrij voorsorteren op later. Aanbevelingen om vo-leerlingen de kans te geven verder te kijken dan typische mannen- en vrouwenberoepen.

Dit artikel verschijn in de septembereditie van de nieuwsbrief, waarin de focus ligt op het technisch vmbo en Sterk Techniekonderwijs.