Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Wessel Breunesse, wethouder milieu van Zaanstad, trapt het project af
In opdracht van de gemeente Zaanstad hebben 3e-jaars technasiumleerlingen van het St. Michaël College de luchtkwaliteit en fijnstof in Zaandam onderzocht. Zo heeft de gemeente een beter zicht op de fijnstof gekregen.
Technasiumleerlingen doen onderzoek naar fijnstof in de Zaanstreek
Technasiumleerlingen Tyron Dekker en Jana van den Akker van het St. Michaël College (Zaandam) doen samen met 70 klasgenoten onderzoek naar de luchtkwaliteit en fijnstof in Zaandam in opdracht van de gemeente Zaanstad. Wethouder milieu van Zaanstad, Wessel Breunesse, heeft het project afgetrapt. Het project is uit een combinatie van maatschappelijk belang, techniek, gezondheidszorg en wetenschappelijk onderzoek. Voor het onderzoek heeft de school speciale fijnstofmeters aangeschaft. Het verbeteren van de luchtkwaliteit is een speerpunt van de gemeente Zaanstad, met dit project krijgt de gemeente beter zicht op het fijnstof.
Wetenschappelijk onderzoek
De technasiumleerlingen hebben de fijnstofmeter opgehangen bij één hen thuis. 'Dat is namelijk een plek dicht bij het water waar grote boten varen, maar ook vlak bij een drukke weg.' benoemt Jana in een artikel van het Noordhollands Dagblad. De proefmetingen zijn gemaakt in de nacht en tijdens de ochtendspits. Hier blijkt weinig verschil in de hoeveelheid fijnstof te zitten. 'Overdag is er wel een lichte stijging te zien, ten opzichte van s’nachts. Alleen de ochtendspits heeft daar weinig effect op', zegt Tyron.
Echte, actuele projecten
Het onderzoek is niet alleen gericht op het leren hoe fijnstof wordt gemeten, maar de leerlingen leren ook hoe je betrouwbare wetenschappelijke metingen doet. De leerlingen formuleren een advies over de mogelijke vermindering van fijnstofuitstoot, welke ze presenteren aan de wethouder..
Op het Technasium werken middelbare scholieren in teams aan actuele projecten. Bij de projecten is altijd sprake van een echte opdrachtgever. Opdrachtgevers kunnen gemeenten zijn, maar ook bedrijven in de omgeving van scholen. Om opdrachtgever te worden is het belangrijk om een technisch vraagstuk te hebben, waar de organisatie ook echts iets aan heeft.