Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Ter gelegenheid van de Dag van de Ondernemer bracht SZW-minister Eddy van Hijum op vrijdag 8 november een werkbezoek aan Machine Constructies Marknesse (MCM) in Marknesse. Dit bezoek was onderdeel van de landelijke viering van de Dag van de Ondernemer op vrijdag 15 november. De Dag van de Ondernemer is een initiatief van MKB-Nederland en in het leven geroepen om waardering uit te spreken voor alle ondernemers in Nederland, die motor zijn van onze economie, zorgen voor banen en bijdragen aan de leefbaarheid en levendigheid in onze steden en dorpen.
Minister Van Hijum werd ontvangen door Cor van Vilsteren en Mark Hilderink, de eigenaren van MCM, en door Jacco Vonhof, voorzitter van MKB-Nederland. Het programma begon met een rondleiding door de productiehal van MCM en het tegenovergelegen bedrijf TCM Marknesse. De minister kreeg de gelegenheid om met verschillende medewerkers in gesprek te gaan en meer te leren over hun werk. MCM staat bekend om haar innovatieve werkwijze en de aandacht voor zowel technologische vooruitgang als het opleiden en welzijn van de medewerkers.
Vervolgens vond een inhoudelijk rondetafelgesprek plaats, waarin de ondernemers de positieve ervaringen en uitdagingen van het ondernemerschap bespraken. De aandacht ging vooral uit naar het belang van goed werkgeverschap en de leercultuur binnen MCM, dat onder andere wordt gerealiseerd door structurele samenwerkingen met opleidingsinstituten zoals die binnen de sectoren en in de regio zijn opgebouwd, zoals de bedrijfsvakscholen en andere maakbedrijven in de regio. Met name het het praktijkgerichte opleiden sluit goed aan bij de wensen van het bedrijfsleven en de mensen die opgeleid moeten worden c.q. bijgeschoold worden.
Het kabinet zet in op de Leven Lang Ontwikkelen (LLO) agenda om werkenden en werkzoekenden continu hun vaardigheden te laten ontwikkelen. De technieksector kan hierin een leidende rol spelen door de flexibele en praktijkgerichte regionale opleidingsstructuren, zoals bedrijfsvakscholen, opleidingsbedrijven en hybride techniekcentra. Daarnaast kunnen zij bijdragen aan de integratie van praktijkervaringen in modulair opleiden zoals diploma's en certificaten, wat bijdraagt aan de inzetbaarheid van mensen in tekortsectoren, zoals techniek.
Publiek-private samenwerkingen (PPS), gerichte financiering voor technische opleidingen, en een structurele formele rol voor bedrijven in de bij- en omscholing van vakmensen zijn hiervoor essentieel.