Nynke Kops met leerlingen van Curio effent op Game On 2024

27 juni 2024

Loopbaanleren geeft inzicht in de talenten, kwaliteiten en drijfveren van leerlingen

De technologische sector biedt kansen voor praktisch en theoretisch opgeleide jongeren en volwassenen. Niet iedereen heeft een goed beeld van die kansen. Loopbaanoriëntatie en -begeleiding is cruciaal om leerlingen een idee te geven over de inhoud en mogelijkheden van opleidingen en beroepen, zeker ook in de techniek. Nynke Kops is decaan. Ze vertelt hoe het LOB-onderwijs op haar school, Curio effent in Oosterhout, is vormgegeven.

Veel vmbo-tl-leerlingen gaan naar het mbo. Die studiekeuze kan lastig zijn; het aantal opties is groot. In het vmbo is loopbaanoriëntatie en -begeleiding (LOB), sinds schooljaar 2016/17, daarom een verplicht onderdeel van het examenprogramma. Bij Curio effent, een vmbo-tl-school in het Brabantse Oosterhout, krijgen leerlingen al vanaf het eerste jaar LOB. Gewezen docent Engels Nynke Kops is samen met mentoren en de andere decanen verantwoordelijk voor het LOB-onderwijs op Curio effent. ‘Op Curio effent starten we de loopbaanlessen bewust al in het eerste jaar. Wij vinden het belangrijk om leerlingen al vroeg LOB-ervaringen te bieden, zodat ze stap voor stap inzicht krijgen in hun talenten, kwaliteiten en drijfveren. Leerlingen vinden het vak ook erg leuk. Ze vragen regelmatig waarom loopbaanoriëntatie geen blokuur is − twee lessen achter elkaar. Die vraag kreeg ik nooit toen ik nog Engels gaf.’

Belevingswereld
Curio effent vond LOB altijd al belangrijk, maar het was nooit een apart vak. Het heeft tijd gekost om draagvlak daarvoor te ontwikkelen. ‘De afgelopen jaren hebben we ons LOB-onderwijs uitgebreid’, geeft Nynke Kops aan. ‘We zijn dit schooljaar gestart met talenturen, waaraan leerlingen wekelijks een middag besteden. Ze kunnen in de eerste en tweede klas kiezen uit vier stromen: technologie en techniek, sport en gezondheid, economie en ondernemen en kunst en cultuur. Tijdens talenturen ondernemen leerlingen uiteenlopende activiteiten: van programmeren tot mountainbiken en debatteren. Naast deze talenturen zijn er ook lessen. Binnenkort openen we een nieuw (praktijk)lokaal voor technologie op school. De techniekruimte die we tot drie jaar geleden hadden, leek sterk op een handvaardigheidlokaal. Nu is het echt een technieklokaal, waar leerlingen bijvoorbeeld werken aan het bestickeren van sleutelhangers of bekers. Hier komen de nieuwste technieken zoals VR, AR en AI (Lexi) aan bod en er staat een chocoladeprinter en een programmeerbare robot. We hebben ook een "Huis van de Toekomst" gebouwd samen met de Bouwschool Breda. Volgend jaar willen we daarin met leerlingen LOB-gesprekken voeren.’

Commitment
‘We hebben zes techniekpartners waarmee we samenwerken, naar buiten treden en die we bezoeken. Onze partners stellen hun deuren graag open en weten inmiddels goed aan te sluiten bij de belevingswereld van leerlingen. We werken veel samen met basisscholen in de omgeving. Zo hebben we in het kader van Sterk Techniekonderwijs een Techbox voor het primair onderwijs ontwikkeld. Zo’n 5.000 kinderen uit groep 1 t/m 8 kunnen met deze box aan de slag met technologie. Curio effent biedt personele en technische ondersteuning. Dat al die mogelijkheden er zijn, komt zeker ook door het commitment van onze directie, die het nut inziet van al die inzet.’

Actief en enthousiast
Veel op LOB-gebied gaat goed op Curio effent, vertelt Nynke Kops. ‘Ik ben trots op wat we samen hebben gerealiseerd en op het draagvlak dat er binnen Curio effent is. We zijn erg actief. Zo doen we mee met Girls’ Day en Game On (zie kader). Ouders meekrijgen blijft soms wel een uitdaging. Zeker als je het hebt over het interesseren van jongeren voor technologie en techniek, blijken ouders nogal eens terughoudend. Langzaam verandert dit, maar we moeten blijven investeren in het betrekken van ouders. Onze techniekdocenten zijn hiermee bezig. We nodigen ouders bijvoorbeeld uit voor events, zoals onlangs de Tech doe dag in Theek 5 bibliotheek in Oosterhout. Als enthousiaste leerlingen aan hun ouders laten zien wat ze kennen en kunnen, helpt dat ook om ouders te enthousiasmeren.’

Game on!

Als onderdeel van het LOB-aanbod, gaat Curio effent jaarlijks met leerlingen naar Game On in West-Brabant. Leerlingen kunnen daar techniek én technologie “zien, doen en ervaren”. Zo’n 2.500 leerlingen uit West-Brabant kwamen dit jaar op het event af.

Charlotte Groenhout, Programmamanager Sterk Techniekonderwijs Brabantse Wal en medeorganisator van Game On West-Brabant vertelt erover: ‘Ondernemers, onderwijs en werkgeversorganisaties zochten naar manieren om leerlingen kennis te laten maken met techniek en technologie. Zo ontstond in 2018 de techniekmanifestatie ‘Game On regio West-Brabant’. Op 3 en 4 juni 2024 vond alweer de 6e editie plaats. De doelgroep is leerlingen van het voortgezet onderwijs (klas 1 en/of 2 vmbo, havo en vwo) in de regio West-Brabant. Scholingsfondsen dragen mede bij aan de organisatie van het initiatief. Daarnaast werken mbo-studenten van Curio uit verschillende sectoren eraan mee. Ook voor hen biedt het event daarmee een leerervaring.’

Nynke Kops bezocht Game On! met leerlingen: ‘Het was een geweldige ervaring! Leerlingen, zowel meiden als jongens, waren heel enthousiast. Ze konden kleine, concrete opdrachten doen en afronden, zoals het lassen van een kleine vuurkorf of het metselen van een muurtje. Juist die concreetheid maakt dat leerlingen enthousiast zijn.’