Leerlingen Yaser, Merel, Lisa, Jamie, Hila en Jasmijn. Met hun plusklaslerares Gina Graanoogst. 
Één van de kampioenen bright ideas challenge 2020 van Shell Nederland, en ontvingen voor deze prestatie een ScienceMakers Award. 

30 september 2020

Leerlingen OBS Jan Campert bedenken innovatie in samenwerking met bedrijven

Binnen de bright ideas challenge daagt Shell leerlingen uit groep 7 en 8 uit om slimme en creatieve oplossingen te bedenken. Binnen het thema ‘Anders verplaatsen’ hebben Yaser, Merel, Lisa, Jamie, Hila en Jasmijn (leerlingen uit groep 7 van OBS Jan Campert in Spijkenisse) zich gebogen over het probleem omtrent nachtblindheid bij het autorijdenHet leverde het winnende project 'Voorruitzicht 2050' op. 

Als het buiten donker wordt of er bijvoorbeeld een fikse regenbui losbarst, dan kunnen automobilisten vaak niet goed meer zien. Hoe zorg je ervoor dat het toch veilig blijft op de weg? Yaser, Merel, Lisa, Jamie, Hila en Jasmijn – ook wel bekend als team De Gloeilampjes - zijn in de plusklas van de school met dit probleem aan de slag gegaan.

De Gloeilampjes is één van de winnende teams dat dit najaar een ScienceMakers Award ontvangt. ScienceMakers ontvangen hun award voor bijzondere prestaties op het gebied van wetenschap, technologie en maken. (zie onderaan)

Onderzoek en verdieping 
Gina Graanoogst, plusklaslerares bij OBS Jan Campert: “De leerlingen hebben zich goed in het onderwerp verdiept. Ook hebben ze de stoute schoenen aangetrokken en gebeld met bedrijven, waarna ze daar op bezoek gingen om met specialisten te praten. Ze kwamen uiteindelijk met een super slimme oplossing: een voorruit die - door een polariserende laag, die door sensoren geactiveerd wordt - veranderd in een soort nachtbril.” 

Veel geleerd 
Leerling Merel (11 jaar): “Meedoen aan de bright ideas challenge was heel leerzaam en leuk. Ik ben wijzer geworden en kan beter met stress werken. Ik was dan ook super blij toen we te horen kregen dat we hadden gewonnen!” 

Investeren 
De leerlingen zijn voor hun project bij twee bedrijven op bezoek geweest om meer te weten te komen, zodat zij hun idee nog beter konden uitwerken. Dat heeft hen erg geholpen! Bij opticien Pearl kregen zij uitleg over de nachtbril en gepolariseerde glazen. Ook zijn zij op bezoek geweest bij de technische dienst van autobedrijf Hoogenboom in Spijkenisse, waar ze alles leerde over auto’s en hoe het werkt met sensoren in een auto.  
Vincent van Grieken, chef werkplaats bij autobedrijf Hoogenboom: “Door als bedrijf actief de samenwerking aan te gaan met het onderwijs, kun je jouw kennis en ervaring overbrengen aan de jeugd. En dat is belangrijk. Eén van de kinderen waar jij in investeert, is misschien wel jouw toekomstige werknemer/collega.” 

Leren en ontwikkelen 
“Daarnaast vind ik het belangrijk om zelf te blijven leren en ontwikkelen” vervolgt Vincent. “Dat doe ik bijvoorbeeld via (online) scholing en cursussen. Met de opgedane actuele kennis train ik op mijn beurt onze monteurs. Maar ook deze belangrijke investering in de jeugd en het onderwijs helpt hierbij. De manier van denken en de creativiteit van jongeren werkt verhelderend!” 

ScienceMakers: hét podium voor jong en innovatief talent

Door heel Nederland – en ook in het buitenland - vinden elk jaar heel veel wedstrijden plaats op het gebied van wetenschap, technologie & maken. Winnaars van deze wedstrijden worden jaarlijks gehuldigd met een award voor hun bijzondere prestatie. Ook Yaser, Merel, Lisa, Jamie, Hila en Jasmijn ontvingen in 2020 hun welverdiende award. 


#SMANL

Volg ScienceMakers online om meer te ontdekken ove rhet jong en innovatief talent van Nederland!
Volg ScienceMakers op InstagramTwitterFacebook en/of YouTube