Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Bron: Unsplash
Hoe creëer je als bedrijf een werkomgeving die medewerkers stimuleert om zich te blijven ontwikkelen? Een leercultuur die de ruimte en mogelijkheden biedt om mee te kunnen met de nieuwste ontwikkelingen in je branche? Met die vragen ging Hogeschool Windesheim in Zwolle aan de slag. Het resulteerde in de Leercultuurscan, die Stichting OOM momenteel aanbiedt aan mkb-bedrijven in onder meer de techniekbranche.
Windesheim en OOM voerden vorig jaar een pilot uit met de Leercultuurscan, bij zo’n 15 mkb-bedrijven in Regio Zwolle. 'Het was bijzonder om te zien dat alle bedrijven er heel positief op reageerden', vertelt Regiomanager Diana Agterbos van OOM; het scholingsadviesbureau van de sociale partners in de metaalbewerking. 'Er zijn natuurlijk wel meer scans, maar die richten zich vaak op directeur-eigenaren of MT. De scan van Windesheim is zo bijzonder, omdat de ervaringen van medewerkers er ook bij betrokken worden.'
0-meting
De medewerkers vullen namelijk een digitale vragenlijst in over verschillende aspecten van de leercultuur binnen een mkb-bedrijf. Zes bouwstenen staan daarbij centraal: "inhoud van het werk", "ruimte en veiligheid om te ontwikkelen", "samenwerken en teamontwikkeling", "leiderschap gericht op ontwikkeling, organisatie gericht op ontwikkeling" en "organisatie verbinden met de externe omgeving".
'De uitkomsten van de scan dienen als een 0-meting, die toont hoe medewerkers het onderwerp "leren en ontwikkelen" op dat moment ervaren', legt Agterbos uit. 'Directie en MT-leden maken daarnaast een bedrijfsstrategiescan. We zagen dat uit beide scans veelal dezelfde wensen kwamen. Dat ze met name aan de parameters leiderschap en samenwerken wilden werken.'
Presentatie
De uitkomsten van zo’n scan worden vergeleken met andere bedrijven en daarna verwerkt in een plan van aanpak. 'Daarin staan de bouwstenen waar een bedrijf aan wil werken', legt Agterbos uit. 'Maar ook welke leerinterventies wij kunnen aanbieden. De oplossingen zitten vaak in een simpele hoek. Het is geen hogere wiskunde. Het zijn vaak zaken die bedrijven op een eenvoudige en snelle manier kunnen verbeteren.'
OOM biedt daarvoor een groot aanbod van trainingen aan, die door externe opleidingsinstituten worden uitgevoerd. 'Wij zijn zelf geen opleidingsbedrijf', benadrukt Agterbos. 'We doen suggesties uit de catalogus, bedrijven kunnen zelf bepalen welke aanbieder ze inzetten. Die opleidingen kunnen ook in het bedrijf zelf plaatsvinden. Mensen in de techniek werken toch het beste en het liefst in de praktijk. Dan is het fijn wanneer een opleidingsinstituut langskomt om mee te denken.'
Bijzaak
De Leercultuurscan is een belangrijk instrument voor mkb-bedrijven die graag aan de slag willen met een sterkere leercultuur. 'Mkb-bedrijven hebben zich lange tijd gefocust op de alledaagse zaken', aldus Agterbos. 'De leercultuur was vaak een bijzaak. Maar het is als bedrijf wel heel belangrijk en zelfs noodzakelijk om te blijven leren en te ontwikkelen. Om je medewerkers "fit for the job" te houden, te binden, boeien en uit te dagen.'
Bewustwording
Agterbos ziet nu de tendens dat deze bewustwording bij bedrijven steeds groter wordt. 'Ze zien dat ze iets met hun leercultuur moeten, omdat automatisering, robotisering en digitalisering niet stilstaan. Blijven leren moet onderdeel worden van de organisatie. Hoe betrekken we er bijvoorbeeld de generatie bij die niet met AI opgroeit? Die vraagstukken zijn momenteel echt top of mind bij veel bedrijven. Dan kan je werkplaats echt een mooi klaslokaal worden, waar medewerkers samen met elkaar leren.'
Leercultuurscan aanvragen
Ook een Leercultuurscan laten uitvoeren? OOM mag er dit jaar 50 gratis aanbieden. Bedrijven kunnen deze aanvragen bij Diana Agterbos, via d.agterbos@oom.nl. Daarnaast krijgen zij 5.000 euro aan budget van OOM om hun leercultuur te verbeteren.