Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Column
Hybride docenten, of liever gezegd: hybride techniekopleiders. Het lijkt dé oplossing te zijn voor heel veel uitdagingen waar we op dit moment voor staan. Het draagt bij aan het verminderen van het tekort aan techniekdocenten, van primair onderwijs (po) tot hoger beroepsonderwijs (hbo). Het biedt een mooi carrièreperspectief aan medewerkers in de techniek die meer afwisseling en uitdaging willen in hun functie. Het leidt ook tot een betere leercultuur in bedrijven: je krijgt immers als bedrijf medewerkers met didactische vaardigheden die dicht bij het onderwijs staan. En het belangrijkste vind ik: het zorgt voor een veel betere verbinding tussen het onderwijs en de arbeidsmarkt, want het zijn de mensen die deze verbindingen dagelijks maken.
We weten dat veel mensen in onze bedrijven graag voor de klas willen staan, maar niet helemaal over willen stappen naar een volledige baan in het onderwijs. En we weten dat leerlingen en studenten les van mensen “uit de praktijk” enorm boeiend vinden.
En toch blijven we maar in de kleinschalige sfeer van regionale pilots steken als het gaat over hybride techniekopleiders. Deze pilots zijn zeer waardevol en we hebben er veel van geleerd. Maar we moeten nu gaan opschalen en dat lijkt maar niet te lukken. We hebben te maken met een patstelling die al een aantal jaar duurt.
Hoe doen we dat dan? Voor onze bedrijven zijn 3 dingen belangrijk:
Laten we dit in Nederland nu eens echt met elkaar gaan oppakken, als bedrijfsleven, scholen en overheid samen. Met een beetje regie krijgen we van de losse liedjes die er nu zijn een meerstemmig muziekspektakel! En dan noemen we het Operatie Mozart.
Hanneke Ackermann, programmamanager onderwijs en arbeidsmarkt FME