Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Met inmiddels 20 Digitale Werkplaatsen door het hele land is er een landelijk dekkend netwerk van samenwerkingen tussen onderwijs en mkb. Maar wat is een Digitale Werkplaats nu precies en wat zijn de voordelen? Het slim gebruiken van technologieën op het gebied van online sales & marketing, data en (kantoor)automatisering: "Krijg je website op orde door voorspellende algoritmes in te zetten". "Hoe zet je nou slim je social media kanalen in? Of ga aan de slag met een automatisch bestelsysteem". De mogelijkheden zijn eindeloos. De studenten zetten zich in voor de mkb-ondernemer en op deze manier krijgen zij de kans op aan de slag te gaan met echte opdrachten en maken ze kennis met het (brede) mkb. Dit zijn de werknemers van de toekomst!
'Jonge mensen zoals wij zien minder beperkingen, we kijken meer naar de mogelijkheden en dat heb je soms nodig voor innovatie.’ Carly Teunissen, student Communication & Multimedia Design bij de HAN Hogeschool, excuseert zich direct: ‘Ik bedoel niet dat jullie oud zijn hoor!’
Carly heeft samen met haar medestudenten Nico Havendil en Luciano Favoroso - beide student ICT Software Development - opdrachten uitgevoerd Digitale Werkplaats Arnhem Nijmegen (DWAN), waar het advies van de studenten hoog wordt gewaardeerd. (uit: Digitale Werkplaatsen in beeld).
Nico Havendil: 'Er ligt bij zo’n project zoveel open. Je moet zelf het initiatief nemen om de vragen te stellen en de antwoorden te zoeken. Dat maakt het ook zo gaaf, je leert gigantisch.'
Het mes snijdt dus aan twee kanten. Ondernemers worden geholpen door enthousiaste jonge mensen, die met veel plezier de echte opdrachten uitvoeren.
De studenten vanuit de Digitale Werkplaatsen zijn inzetbaar voor het brede mkb, voor alle branches & sectoren; van een metaalbedrijf tot aan de bakker op de hoek. Van een architect tot een fysiotherapeut.
Inmiddels zijn er ruim 800 ondernemers geholpen en ruim 3.200 ondernemers hebben een webinar, masterclass of workshop gevolgd bij de Digitale Werkplaatsen. De werkplaatsen brengen via 0- en 1-metingen hun impact op het deelnemend mkb in kaart. De landelijke resultaten van de impact-monitor zijn geanalyseerd door Katapult, download hieronder de resultaten in vogelvlucht.
De ambities (download de landkaart onderaan deze pagina) van de Digitale Werkplaatsen zijn hoog, met de juist gestarte werkplaatsen hopen ze in de komende jaren 9.000 ondernemers te bereiken met een traject, webinar, masterclass of workshop met de inzet van 17.000 studenten.