Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Bron: Unsplash
In de installatiebranche ligt de opleidingsfocus nog te vaak op alleen veiligheid en techniek, terwijl een loopbaan van een medewerker zoveel meer facetten heeft. Thema’s als klantgericht werken, werken in projecten en cross-over samenwerken zijn vaak nog onderbelicht in leertrajecten. Daar willen ze bij technisch dienstverlener Van Dorp verandering in brengen. Anouchka Bonnes, HR Development Manager, is verantwoordelijk voor de Van Dorp Academie, waarvan ICM vaste partner is. Hierin trekt ze onder meer op met Eline van Noort, Adviseur Leren & Ontwikkelen bij Van Dorp. Hieronder meer over hun plannen en de ontwikkeling van de academie tot nu toe.
Vanuit welke behoefte richtten jullie een academie op?
Eline: 'We zijn de afgelopen jaren enorm gegroeid als organisatie en klanten vragen veel van ons. Ook verandert de techniek haast met de dag. Onze mensen moeten de juiste kennis en vaardigheden ontwikkelen om daarin mee te kunnen bewegen'. Anouchka: 'Absoluut. Daarnaast zie ik het ook als verantwoordelijk leiderschap om medewerkers te faciliteren in hun ontwikkeling: op het gebied van veiligheid maar ook als het gaat om andere thema’s zoals leiderschap en digitale en sociale vaardigheden. In lijn met de bedrijfsstrategie en met oog voor de leerbehoeftes van onze medewerkers. We vinden het belangrijk om een aantrekkelijke werkgever te zijn die medewerkers helpt mee of door te groeien'.
Anouchka: 'We willen niet alleen medewerkers ontwikkelen, maar ook teams, afdelingen, vestigingen en de organisatie als geheel. Want uiteindelijk heb je als bedrijf een voorsprong als je sneller leert dan de concurrent. Daarvoor was structuur nodig en dat hadden we nog niet. Onze eerste stap was het vaststellen van ontwikkelthema’s die volgens ons voor alle medewerkers relevant zijn: klantgericht werken, werken met andere disciplines en samenwerken in teams enzovoort. In totaal hebben we veertien ontwikkelthema’s waar we al onze processen en interventies omheen organiseren.'
Gestructureerde creativiteit
Anouchka vervolgt: 'Deze nieuwe structuur helpt ons enorm bij het ontwerpen van interventies en leertrajecten, want alles wat we organiseren hangen we onder een van onze ontwikkelthema’s. Om medewerkers inzicht te geven in alle loopbaanmogelijkheden binnen het bedrijf, hebben we hebben we toffe grafisch vormgegeven routekaarten ontworpen samen met onze marketeer. Met deze kaarten kunnen medewerkers bepalen of ze zich tot allrounder, specialist, leidinggevende of ontwerper willen ontwikkelen. Hier zijn we stiekem best trots op!'
Employer branding
'Op deze manier draagt onze academie ook bij aan onze employer branding', vult Eline aan. 'Het vinden van goede technische mensen is in onze branche uitdagend, de vijver om uit te vissen is beperkt. Zij-instromers zijn kansrijk, maar het mee- of door laten groeien van onze eigen medewerkers is minstens zo belangrijk. We willen zowel zij-instromers als eigen medewerkers laten zien en ervaren dat zij hele mooie stappen kunnen maken in hun carrière'.
Het vormen van een visie op leren
Anouchka: 'ICM helpt ons als vaste partner onze academie vorm te geven. Learning & Development expert Babette Bajema denkt met ons mee en helpt ons vanuit haar ervaring binnen andere organisaties om de juiste dingen te doen. Het is ontzettend fijn dat ze bevlogen en enthousiast en tegelijk ook realistisch is. Zo bevroeg ze ons kritisch op onze visie op leren en ontwikkelen. Hoewel de academie al wel een duidelijke doelstelling en missie had, afgeleid van de bedrijfsvisie, hadden we nog geen scherpe visie op leren en ontwikkelen geformuleerd. Daar gaan we nu een start mee maken. Het is absoluut een samenwerking waarbij we elkaar versterken'.
Anouchka: 'Onze branche kenmerkt zich soms door de afwezigheid van moed. We vermijden risico’s het liefst en zijn sterk gericht op tastbare feiten. Cijfers geven bedrijven het gevoel in control te zijn. Dat is typisch aan de bouw en installatiebranche. En precies daar zit ook onze valkuil. Leren en ontwikkelen laat zich niet zo makkelijk meten. Maar het is wel mérkbaar. Zo dagen we het bedrijf uit om moedig te zijn en nieuwsgierigheid en lef te stimuleren. Af en toe een stapje te wagen. En lukt het niet? Dan gaat het erom wat je ervan leert. En niet wat je fout hebt gedaan. Het zou heel gaaf zijn als onze sector hierin verandert, en dat onze academie daaraan bijdraagt!'
Hoe ver zijn jullie nu met de academie? En wat zijn jullie toekomstdromen?
Anouchka: 'Onze toekomstdroom is dat Van Dorp een plek wordt waar medewerkers vanuit een collectieve ambitie hun capaciteiten mogen ontwikkelen, waar ze de resultaten die ze verlangen mogen realiseren, waar ruimte is voor andersdenkenden en vooral, waar iedereen leert om sámen te leren. En dat we misschien zelfs een voorbeeld kunnen zijn voor de sector. Want het feit blijft: wie sneller leert dan de concurrent heeft een voorsprong. Laten we elkaar daarin uitdagen, want dan komen we verder. We kijken ernaar uit om onze leercultuur continu te verbeteren en hierin met ICM op te trekken'.
Van Dorp is een innovatieve en duurzame technisch dienstverlener, met 20 vestigingen door heel Nederland. Techniek is de basis, maar hun toegevoegde waarde zit hem in het verzorgen van de totale technische en facilitaire dienstverlening. Zo helpen ze doelstellingen te realiseren: van een gezonde leef-, werk- en leeromgeving tot het laten floreren van een business.