2 mei 2022

‘De kennis bij leerlingen over technische beroepen is vaak beperkt’

TechCampus Amsterdam organiseert samen met Amsterdamse scholen en het technische bedrijfsleven een doorlopende loopbaanoriëntatie voor leerlingen in de techniek. Daarmee beginnen ze al vanaf groep 6 van de basisschool. Jacques Neefs, Projectleider Loopbaanoriëntatie (LOB), vertelt.

‘Leerlingen hebben vaak niet het juiste beeld van de mogelijkheden van een technische opleiding en carrière’, vertelt Jacques Neefs. ‘Het is te laat als je pas in de onderbouw van het voortgezet onderwijs begint met loopbaanoriëntatie. Kinderen maken namelijk al veel eerder, op de basisschool, een keuze of een bepaalde richting leuk is of niet. 

De beroepen die ze zich bij techniek voor kunnen stellen gaan meestal niet verder dan de klassieke beroepen als timmerman of automonteur, terwijl de keuze in deze sector juist enorm uitgebreid is. Je kunt ook Zorgtechnoloog worden, Tesla-programmeur of interieurbouwer.’

Verwondering creëren
Vanaf groep 6 kunnen leerlingen in de vmbo-Techlabs jaarlijks een ervaring met techniek en technologie opdoen, zodat ze tijdens hun schoolcarrière steeds weer nieuwe aspecten van techniek kunnen ontdekken. ‘Het idee is dat kinderen door deze workshops meer zien en begrijpen. De initiatiefnemers willen zo verwondering creëren: “wat zit er allemaal verstopt achter de muren?”. Daardoor gaat techniek meer tot de verbeelding van leerlingen spreken. Tijdens deze workshops leren ze bijvoorbeeld om met behulp van installatietechniek een schakelbox voor licht te maken, ze bouwen een Tiny House van hout en leren fietsbanden plakken.’ Leerlingen ervaren de workshops in elk geval als positief, zo blijkt uit de terugkoppeling. Esil schrijft bijvoorbeeld: ‘Ik heb nog nooit zoiets leuks meegemaakt!’ Okaiam noteert in zijn verslag veel interessante dingen te hebben geleerd en concludeert lichtelijk verrast: ‘dat er maar een paar producten nodig zijn om een lekke fietsband te repareren, die kun je in een blikje bij de Action kopen!’ Voor het voortgezet onderwijs zijn er weer andere activiteiten, zoals techniek escaperooms en Tech Island, georganiseerd door MBO College Westpoort.

Impact
Alle inzet om de belangstelling voor techniek te vergroten heeft succes. ‘Het Techlab van het Bredero Beroepscollege kan de toeloop van de basisscholen in schooljaar 2021-2022 al niet meer aan. TechCampus probeert voor komend schooljaar het aantal Techlabs van 4 naar 8 scholen uit te breiden. Het ultieme doel is jaarlijks 6.000 basisschoolleerlingen bereiken, dat is onze grote droom, maar we gaan ervoor en we gaan het realiseren.’ Welke tips heeft Jacques Neefs tot slot voor andere regio’s. ‘Probeer vooral te zorgen dat er een doorlopende techniekoriëntatie ontstaat en dat de programma’s van scholen en bedrijven goed op elkaar aansluiten. Je ziet te vaak dat scholen en bedrijven zelf iets bedenken en los aanbieden waardoor samenhang ontbreekt en de werkelijke impact op de beeldvorming van de leerling onvoldoende is.’

Samenwerking po-mbo

We hebben meer technici nodig. Om meer jongeren te inspireren is het van belang dat ze al op jonge leeftijd in aanraking komen met wetenschap en technologie. Ondanks een rijk aanbod aan initiatieven om dit in het curriculum vorm te geven, vindt het primair onderwijs het lastig hier zelf uitvoering aan te geven. Er zijn echter tal van voorbeelden hoe het mbo hier een bijdrage aan kan leveren. We delen drie van deze voorbeelden. Dit interview maakt deel uit van deze reeks. De andere twee voorbeelden zijn het Summa College en ROC Mondriaan.

Wil je ook aan de slag? Kijk dan op Sterk Techniekonderwijs bij welke samenwerkingen je kunt aansluiten. Of neem contact op met JetNet&TechNet. Zij kunnen je advies geven over hoe je wetenschap en techniek/technologie kunt vormgeven op je school of in je les.