Chantal Schinkels © By Carlyn

20 oktober 2021

‘Dat vrouwen geen interesse zouden hebben in computers is bedacht door een marketing team’

‘Waaraan denk jij bij het woord programmeur? Of bij het woordje ‘nerd’? Grote kans dat je dan aan een man denkt. De reden dat je daar aan denkt is niet gebaseerd op feiten. Dat we denken dat mannen meer interesse hebben in programmeren en computers is bedacht door een marketing team om de personal computer goed in de markt te zetten’, aldus Chantal Schinkels, E-commerce professional en auteur van het boek De IT girl.

De lat altijd hoog leggen en keihard werken helpen je ambities waar te maken. Dat dacht Chantal altijd totdat ze er achter kwam dat een van haar mannelijke collega’s toch meer loon kreeg dan zij. Wat deed ze verkeerd? Of speelde er nog iets anders? Ze ging op onderzoek uit en kwam terecht in de wereld van gender verschillen, kansenongelijkheid en zag de gevolgen van het ontbreken van diversiteit en inclusie in de tech. Ze sprak met meer dan 40 mensen uit de tech en andere door mannen gedomineerde sectoren. Met de hoop dat ze de uitzondering zou zijn. Toen dat niet het geval bleek was het boek ‘De IT girl’ geboren. Een verhaal over de hedendaagse Nederlandse tech sector.

Chantal Schinkels: ‘Wist je dat programmeren vroeger een echt vrouwen beroep was? Mannen hielden zich toen liever bezig met de hardware en keken zelfs neer op de code kloppende vrouwen. Totdat ze in de gaten kregen dat het programmeren helemaal niet zo makkelijk was. Wat de mannen toen deden? Ze bedachten wiskundige testen en brancheorganisaties bedachten ontmoedigingscampagnes om vooral de vrouw in het negatieve daglicht te zetten zodat bedrijven ze niet meer zouden aannemen. Toen in 1984 de personal computer uitkwam bedacht het marketing team om zich te richten op de mannelijke doelgroep. Mannelijke rolmodellen zoals Steve Jobs en Bill Gates werden steeds bekender. In de huidige tech sector zie je deze beïnvloeding nog steeds terug’,  aldus Chantal. ‘Niet alleen bij bedrijven maar ook in het onderwijs. Zo zijn er nog steeds docenten die het onnodig vinden dat vrouwen zich verdiepen in bètavakken.’

“De huidige werkcultuur in de tech zorgt ervoor dat vrouwen de sector weer verlaten”

‘Deze denkwijze vormt ook de huidige cultuur’, zegt Chantal. ‘Bij veel bedrijven is het nog steeds een mannenbolwerk. Maar ook bij bedrijven waar wel vrouwen werken is het niet passen in de cultuur de meest gegeven reden waarom ze de werkvloer verlaten. Denk bijvoorbeeld aan het gebrek aan erkenning omdat je manager gewoonweg niet ziet welke successen je allemaal behaalt. Of dat je er achter komt dat je minder verdient dan je mede mannelijke collega’s. Maar het kan ook subtieler zoals bepaalde seksuele opmerkingen of dat je gewoonweg niet wordt gevraagd om mee te tafelvoetballen. En dan moet je als vrouw sowieso de tech werkvloer bereiken. Veel vrouwen stranden al in het sollicitatieproces of solliciteren niet voor de functie omdat ze zich niet geschikt genoeg vinden. Het helpt natuurlijk ook niet dat de meeste bedrijven vacatures open hebben staan voor senior posities. Ze nemen liever geen junioren aan omdat het teveel tijd en geld kost om ze verder intern op te leiden. Zo blijven bedrijven in de steeds kleinere vijver vissen en krijgen junioren nooit de kans om uiteindelijk senior te worden’.

Chantal vind het onbegrijpelijk als je weet dat er een ernstig personeelstekort is en junioren andere denkwijzen en ideeën meebrengen.
Het is super mooi om te zien dat steeds meer bedrijven zich gaan bezighouden met diversiteit. Maar zonder er ook voor te zorgen dat iedereen zich welkom voelt op de werkvloer is het dweilen met de kraan open. Hoe we dat het beste kunnen aanpakken? Chantal Schinkels: ‘Begin met een nulmeting. Hoe sta je er nu voor. Hoe is het gesteld met de lonen? Waar lopen de huidige werknemers tegenaan? Zodra je dat weet kun je echt actief aan de slag om echt verschil te kunnen maken.’ 

 

Chantal Schinkels werkt inmiddels meer dan 10 jaar in de E-commerce sector. Ze heeft jarenlang bedrijven geholpen bij de ontwikkeling van webshops. Momenteel werkt Chantal als trainer, geeft ze workshops over ‘diversiteit in de tech’ aan vrouwen én mannen. Daarnaast helpt ze bedrijven bij het opstarten van hun diversiteitsprogramma en probeert ze meer bewustwording te creëren door het geven van presentaties.

Cover De It Girl