Instroom
Om aan de groeiende behoefte naar technisch geschoold personeel te kunnen voldoen zal de keuze voor een technische opleiding vaker moeten worden gemaakt.
Fotografie: © Patricia de Haan
Zaterdag 18 april vindt de landelijk finaledag van de Eureka!Cup plaats. Tijdens dit evenement komen leerlingen uit het voortgezet onderwijs en de landelijke opdrachtgevers bij elkaar. Duizenden leerlingen van onderbouw havo/vwo hebben wekenlang gewerkt aan een oplossing voor een technologisch probleem. De Eureka!Day is de dag waarop zij hun opdrachtgever laten zien hoe zij het probleem hebben opgelost.
Bedrijfsopdrachten als lesmateriaal
Studenten van de Universiteit Twente schrijven jaarlijks samen met Stichting Techniekpromotie in opdracht van 6 toonaangevende opdrachtgevers lesmateriaal voor onderbouw havo/vwo. De opdrachtgevers hebben ieder een technologisch probleem voorgelegd en hopen op dé oplossing hiervoor van een van de deelnemende scholen. De leerlingen werken 8-12 weken samen in teams van maximaal 5 leerlingen. Ze verdiepen zich in de probleemstelling en gaan samen aan de slag om tot een eindproduct te komen. Ze leggen het hele proces vast en werken toe naar de dag waarop ze het aan de betreffende opdrachtgever kunnen tonen. Tijdens de Eureka!Day beoordelen medewerkers van de opdrachtgevers en vrijwilligers uit het bedrijfsleven het doorlopen proces van aanvang tot product.
Samenwerking bedrijfsleven en voortgezet onderwijs
Opdrachtgevers uit het bedrijfsleven en hun actuele problemen – die jongeren aanspreken – samen met TU studenten gratis lesprogramma’s laten samenstellen, en op die manier van twee werelden er één maken. En op deze manier de stap van voortgezet onderwijs naar techniek verkleinen, dat is het doel.
"Wij willen graag dat jongeren bewust kiezen voor techniek, of bewust niet, maar misschien wel met de deur op een kier voor de toekomst. Dit kan mede door ze kennis te laten maken met wetenschap & technologie door opdrachten uit de praktijk. Op deze manier leren ze wat techniek in het alledaagse leven inhoudt en ervaren ze zelf dat het niet zo moeilijk hoeft te zijn als het soms lijkt. Door het samenbrengen van bedrijven en jongeren proberen we de drempel te verlagen om kennis te maken met techniek", zegt Brigitte van Helden, directeur van Stichting Techniekpromotie.
De thema’s van de opdrachten worden door de opdrachtgevers zelf aangegeven. Dit jaar zijn de 6 opdrachtgevers: Ministerie van Defensie, OTIB, Politie, Rabobank, Kuijpers en Ingenieursbureau Amsterdam. Na overleg schrijven studenten van Universiteit Twente lesmateriaal, waarbij de Ontwerpcyclus de leidraad is waarmee de scholen 8 á 10 weken aan de slag gaan. Hoe beveilig je je online gegevens, hoe verduurzaam je vrijetijdslocaties of hoe ontwerp je een veilige omgeving? Een aantal van de opdrachten waarover de leerlingen in teams nadenken en eventueel een product maken. Dit product kan tijdens de Eureka!Day op 18 april op de TU/e campus, worden getest in een testopstelling, gemaakt door leerlingen van het Summa College in Eindhoven.
Kijk hier voor meer informatie over de Eureka!Day.