Maartje Visser, Teamleider Consumentenketen bij Stedin - ©TP

24 november 2022

‘Als je gedreven bent, heb je aan de belangrijkste voorwaarde voldaan’

Netbeheerder Stedin maakt werk van de energietransitie. Het aanhoudende tekort aan technici maakt dit niet eenvoudig. Om nu en in de toekomst de energiedoelstellingen waar te maken, moet onder andere de instroom van vakmensen omhoog. Stedin zet zich hier op verschillende manieren voor in, zoals werven onder minder traditionele doelgroepen. Zo zet Stedin een campagne op om vrouwen te interesseren voor een zij-instroomtraject tot monteur. Maartje Visser, Teamleider Consumentenketen, vertelt over hun trial-and-error-aanpak.

Het is een bekend probleem: het werven van voldoende personeel is een flinke uitdaging op de hele technische arbeidsmarkt. De vijvers met technisch geschoold personeel drogen op. De noodzaak om nieuwe doelgroepen aan te boren is groot. Stedin, beheerder van het elektriciteitsnetwerk in het grootste deel van Zuid-Holland, in Utrecht en in Zeeland, had al een speciale aanpak voor mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in de vorm van het Serviceteam Operations. In dit team startte in januari 2021 succesvol een groep vrouwen met de opleiding. Daardoor geïnspireerd startte Stedin met een gerichte aanpak voor zij-instroomtrajecten specifiek voor vrouwen. Voorheen ontbrak die aanpak vertelt Maartje Visser, Teamleider Consumentenketen bij Stedin. ‘Ongeveer de helft van onze zij-instromers kwam “via-via” bij ons. Dat is fijn want het toont dat collega’s blij zijn met hun baan en hun enthousiasme delen met vrienden en familie, maar de instroom uit die bron is onvoldoende. We hadden een gerichte aanpak nodig.’

Campagne
‘Het is zoeken wat werkt’, bekent Visser desgevraagd. ‘Het gaat niet in een keer goed. We begonnen bijvoorbeeld met de inzet van een recruiter die de doelgroep actief benaderde, maar dat bleek niet te werken. De doelgroep zat hier niet op te wachten. Toen hebben we het roer omgegooid. Met een projectgroep zijn we gaan zitten. Daaruit kwam naar voren dat de bekendheid van Stedin en de functie van monteur onder de doelgroep omhoog moest. Op sociale media zijn we een bekendheid- en bewustzijnscampagne gestart waarin we vrouwelijke collega’s aan het woord laten en met filmpjes de diversiteit van het werk laten zien. Daarnaast gaan we adverteren in bijvoorbeeld bioscopen tijdens Ladies Night. Zo komen we letterlijk in beeld bij onze doelgroep.’

Experimenteren
Welke zij-instromers heeft Stedin vooral op het oog en wanneer is de aanpak een succes? ‘We moeten nog beginnen met ons nieuwe wervingsmodel, met onze gerichte aanpak. We hebben het vertrouwen van de directie gekregen om hiermee te experimenteren en zitten nadrukkelijk in een experimenteerfase. Natuurlijk hebben we bepaalde targets en doelen, maar het is nog te vroeg om successen te benoemen. We rollen de werkwijze nu uit. In maart volgend jaar gaan we definitief evalueren en stellen we bij waar nodig, maar eerst gaan we aan de slag. Dat doen we vooralsnog vooral alleen, we werken nog niet nauw samen met partners. Wel hebben we al interne patronen doorbroken, de mogelijkheden voor aangepaste werktijden zijn vergroot. En we hebben de werving “omgedraaid”. We denken en handelen niet langer vanuit de organisatiebehoefte, maar vanuit die van de doelgroep; wat spreekt hen aan? Dat heeft bijvoorbeeld geleid tot andere formuleringen in vacatureteksten. Daarin benoemen we vanuit welke andere branches mensen bij ons aan de slag zijn gegaan als monteur. Daar zitten beroepen als kunstenaar, schoonheidsspecialist, makelaar of supermarktmanager bij.’

Gedrevenheid
‘We zijn vorig jaar november begonnen met onze zij-instroomtrajecten (niet alleen voor vrouwen). We vragen daarbij actief na waardoor mensen geïnspireerd zijn om bij ons aan de slag te gaan. De ruimte voor ontwikkeling binnen Stedin wordt in die gesprekken vaak benoemd. Daarnaast geven we mensen direct een jaarcontract. Zij-instromers starten met een opleiding en ze gaan zo snel mogelijk aan het werk, maar we pushen ze zeker niet: veiligheid en kwaliteit van het werk staat voorop. Als ze wat meer tijd nodig hebben, dan krijgen ze die. De achtergrond van de zij-instromers die we al binnen hebben, is heel divers. Voorkennis of diploma’s zijn niet bepalend. Zij-instromers krijgen zoveel mogelijk een opleiding op maat. Je moet enigszins handig zijn, maar als je gedreven bent, heb je aan de belangrijkste voorwaarde voldaan.’

Ruimte voor ontwikkeling
Voor Visser is de ruimte voor ontwikkeling die Stedin biedt een van de belangrijkste aantrekkelijke voorwaarden van Stedin. ‘Het ontwikkelperspectief binnen de techniek is sowieso groot. Dat geldt zeker ook voor onze organisatie. We zijn een stabiel bedrijf. Kandidaten kunnen snel en ver doorgroeien, maar ze moeten zich wel willen ontwikkelen. Stedin is zeer begaan met werknemers. Bij ons kun je een baan voor het leven hebben, waarbij je steeds wat anders doet. Al hoeft dat laatste natuurlijk niet. We zijn ook heel blij met medewerkers die heel hun werkzame leven monteur blijven.’

Aan de slag als monteur

Frederique is sinds 1 augustus in dienst bij Stedin als assistent monteur. Ze deelt haar ervaringen.

‘Ik had het nooit gedacht’, vertelt Frederique, ‘maar ik ben een keer de mast in geklommen in Driebergen en dat beviel me goed. Ik ben nog niet één dag met tegenzin naar werk gegaan, dus dan weet ik voor mezelf dat het goed zit. Ik zit in een hele fijne club met collega’s en het werk blijft interessant. Geen dag is hetzelfde. Het is wel wennen om als vrouwelijke monteur bij Stedin te werken. Ik heb in de kantine hooguit twee keer een andere vrouw zien zitten. Mijn trui en jas hebben een maat L, terwijl ik eigenlijk een S draag. En mijn schoenen waren eerst te groot. Ik draag maat 38 en mijn schoenen waren maat 39. Dus dat is nog wel een dingetje. Maar dat verandert vast wanneer er meer vrouwen komen werken. Ik zou het vrouwen zeker aanraden om dit werk te doen. Alleen al om te laten zien dat vrouwen gelijk zijn aan mannen en dat wij de girlpower hebben om dit werk te doen.’